Spel van de week : Dobbelkoning van Haba

Maart 1, 2019

Elke week zetten we hier een ander spel in de kijker.
We bespreken welke vaardigheden aan bod komen, welke spelvarianten er zijn en geven een uitgebreide speluitleg.
Met als kers op de taart -15% korting* op het besproken spel tijdens de week waarin het in de kijker staat. (zie vemelding datum bij de titel)
* Actie geldig zolang de voorraad strekt en niet cumuleerbaar met andere acties of promoties.
Veel speelplezier!

Gezelschapsspel Dobbelkoning

Dobbelkoning


Spel van de week 1/03/2019 tem 14/03/2019

Dobbelkoning is een dobbelspel van Haba waarbij je als koning nieuwe inwoners (+ eventueel een bijhorend dorp) moet bijeen dobbelen om je net veroverde koninkrijk te kunnen vullen.
Het is geen moeilijk spel om aan te leren, het is snel te begrijpen en direct speelbaar.

vanaf 8 jaar
2 tot 5 spelers
30 minuten


Doel van het spel
Op het einde van het spel de meeste punten verzameld hebben en tot Dobbelkoning gekroond worden.

Spelonderdelen - voorbereiding

Er zijn 3 soorten kaarten met elk hun verschillende achterkant zodat je ze makkelijk kan sorteren : dorpskaarten, burgerkaarten en strafkaarten.
Er zijn 15 dorpskaarten in 5 soorten die je kan herkennen aan de verschillend gekleurde band onderaan aan de voorkant van de kaart.
De dorpskaarten worden op kleur gesorteerd en in 5 stapeltjes naast elkaar gelegd, waarbij de dorpskaart met het hoogste cijfer bovenaan de stapel ligt en die met het laagste cijfer onderaan.
De burgerkaarten worden geschud, de bovenste 5 worden in 1 rij telkens onder een dorpskaart gelegd en de resterende worden gedekt opzij gelegd (afneemstapel).
De strafkaarten worden op een open stapel aan de andere kant gelegd.
Hou de 6  gekleurde dobbelstenen klaar.
Het spel verloopt over meerdere rondes en elke ronde bestaat uit 3 fases :

  • Dobbelen
  • Burgerkaart nemen (+ eventueel bijhorend dorp) of een strafkaart nemen
  • Kaartenrij terug aanvullen

Spel Dobbelkoning

 

Fabrieksschijven Azul


Dobbelen

Elke speler dobbelt om de beurt om een burgerkaart te pakken te krijgen.
De punten die de burgerkaart oplevert, staan telkens links bovenaan aangeduid.
Je hebt 6 dobbelstenen en mag in totaal 3 keer gooien.
Je mag dobbelstenen apart leggen na je 1ste worp en dan evt in de 3de worp opnieuw gebruiken (cfr Yahtzee).
In de volgende fase wordt gecontroleerd of je in aanmerking komt om een burgerkaart te nemen.


Burgerkaart of strafkaart nemen

Op de 5 openliggende burgerkaarten staat aangeduid wat je moet dobbelen om de kaart te mogen pakken.
De aanduiding is heel visueel en heel duidelijk voor iedereen te zien : ofwel bepaalde combinatie kleuren dobbelen (bv 2 groen + 2 blauw + 2 rood), 3x bepaald cijfer dobbelen, enkel even of oneven getallen dobbelen, de gegooide ogen moeten elkaar opvolgen,…

Het is dus zeker NIET de bedoeling dat je de verschillende burgerkaarten uit het hoofd gaat leren om te weten wat je waar moet dobbelen om de burgerkaart te kunnen pakken.
Het is zeer duidelijk visueel weer gegeven onderaan elke kaart en is dus ook voor jonge kinderen perfect interpreteerbaar.
Stel dat je met je dobbelcombinatie voldoet aan meerdere burgerkaarten, dan moet je er eentje uitkiezen, bv die met de meeste punten.
Keren we eens terug naar de beschrijving van de dorpskaarten, waar ik vermeldde dat die kaarten onderaan voorzien zijn van een gekleurde band.
Welnu, de burgerkaarten (die in een rij netjes onder de dorpskaarten liggen), vertonen eveneens een gekleurde band, bovenaan.
Heb je toevallig (of met opzet!) zo gedobbeld dat je een burgerkaart kan pakken waarboven een dorpskaart ligt met dezelfde gekleurde band als jouw burgerkaart, dan mag je de dorpskaart ook meenemen. En de bijhorende punten 😊

Kan je met je gedobbelde combinatie geen enkele burgerkaart pakken, dan moet je een strafkaart nemen en op je eigen stapel leggen.
Op de strafkaart staan negatieve punten en die moet je dus op het einde van je totaalscore aftrekken.
Bovendien moet je de meest rechtse burgerkaart omgedraaid op de aflegstapel leggen.

Haba 303487
Dobbelkoning

 

303487 van Haba


Kaartenrij terug aanvullen

In de rij met burgerkaarten is nu een lege plek.
De lege plek wordt opgevuld door alle kaarten links ervan 1 plaats naar rechts op te schuiven.
Helemaal links komt dan een nieuwe burgerkaart vanop de gedekte afneemstapel.



Einde van het spel

Het spel eindigt van zodra een speler de laatste kaart van 1 van onderstaande stapels pakt :

  • afneemstapel burgerkaarten
  • open stapel strafkaarten
  • 1 van de 5 open stapels met dorpskaarten

 
Elke speler telt nu de punten van zijn eigen stapel bij elkaar op, strafkaarten zijn negatieve punten.
De speler met de meeste punten wordt gekroond tot Dobbelkoning.
Is er gelijkspel, dan wint diegene met de minste strafpunten.


Koop Dobbelkoning in onze webshop




Onze hoofdmerken

betaalmogelijkheden